Понеділок, 20/11/2017, 01:26
Вітаю Вас Гость | RSS

Шепетівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №6

Меню сайту
Наше опитування
Як ви оціните наш сайт?

Результати
Архів опитування

Всього голосувало: 1005
Обговорити опитування на форумі
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Мої файли

Конспект уроку з української мови, 3 клас, Кондришина О.С.
10/01/2017, 11:03

Мета:  вчити дітей розрізняти між собою групислів, у яких корені звучать і пишуться од­наково, але мають різне значення; розви­вати в учнів мовне чуття; виховувати лю­бов до української мови, прагнення краще вивчити і досліджувати її; формувати жит­тєві компетентності молодших школярів.

Обладнання:  таблиця «Порівняй», робоче табло, тлумач­ні словники, аудіозапис   мелодії «Самотній пастух», картки для парної та групової ро­біт, підручник (див. с.43 -44).

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

Доброго ранку травам росистим,

Доброго ранку квітам барвистим,

Доброго ранку сонечку ясному.

Людям усім і усьому прекрасному!

  1. Перевірка домашнього завдання.

— Що необхідно було виконати, щоб визначити в словах основу? Закінчення?

Учні зачитують споріднені слова, які вони дібрали із словника до наведених у підручнику.

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  • Каліграфічна хвилинка.

(Доцільно провести з метою формування каліграфічних на­вичок учнів).

Звучить мелодія «Самотній пастух».

У світлому храмі природи

Музика вічно живе.

Скликає вона хороводи,

 Вивчати співанки зове.

 Цю музику грає повсюди

Звучний великий оркестр,

 Який ні на мить,не змовкає

 В просторах землі та небес.

Мій друже, ходімо із дому

 Слухати плинність струмка,

 Мелодію, трохи знайому.

Яка вона чиста, дзвінка!

 В природі мелодії, друже,

Творять пташки та вітри...

їх серцем прийми небайдуже

 І музику власну твори! (С. Жупанин).

Учитель. І творить людина...

Хто пензем, хто музичними звуками, а хто — словом. Ду­маю, ми з вами, опановуючи мудрість рідної мови, саме такими творцями і є. Які рядочки поезії С. Жупанинина вам сподобались найбільше? Візьмемо їх сьогодні на каліграфічну хвилинку.

  • Каліграфічна хвилинка. (За вибором дітей).

Наприклад. їх серцем прийми небайдуже і музику власну твори!

  1. Оголошення теми і мети уроку.
  • Проблемна ситуація.

Учитель. Творці і дослідники, увага! Порівняйте!

Малюнок,      маленький,     малий.

Маляр,          малюнок,       малювання.

  • Подумайте і скажіть, чи однакові за значенням корені першого і другого рядків. (Корені звучать однаково, але мають різне значення).
  • Сьогодні ми будемо досліджувати, чи завжди можуть бути спільнокореневими ті словами, в яких корені звучать однаково.
    1. Виділення невідомого і його аналіз.
  • Проблемна ситуація.
    1. Чи правильне моє твердження: якщо корені мають різне значення, то це різні корені? Доведіть.

— Зафіксуємо на табло думку.

  1. Чи можна вважати такі слова спільнокореневими? (Ні).
  2. Чому? (Бо якщо корені слів мають різне значення, вони не можуть бути спільнокореневими).
  • Робота за підручником.

Учитель. Розгляньте вправа86. Скажіть, що говориться у вірші.

  • Чи є вони спільнокореневими? (Ні, корені тільки звучать однаково, а значення мають різні).
    1. Виведення правил і практичне їх засвоєння.
  • Робота в парах.

Учитель. Проілюструємо вашу відповідь прикладами. Доберіть споріднені слова до цих слів і запишіть по варіантах.

Перевірка.

Місто — містечко, міський, заміська.

Міст — місток, місточок.

  1. Робота в групах (диференційовано). Гра «Впізнай споріднені слова».
  • група (високий рівень). Запишіть слова, що не є спорідне­ними до слова лист (на дереві).
  • група (достатній і середній рівень). Запишіть слова, спіль- нокореневі до слова лист (на дереві).

Матеріали для гри

Листя, листяний, листування, листок, листочок, листопад, листоноша, безлистий, листування, листівка.

Перевірка, аналіз значень зібраних слів: лист (на дереві) і лист (у поштовій скринці).

Стукіт у двері.

Учитель. А ось і до нас лист прийшов. Цікаво, що у ньому? Це ж запрошення на фізкультхвилинку!

  1. Фізкультхвилинка.

Вийдіть з-за парти, станьте всі в ряд, Наче шикуємось всі на парад. Руки попереду, нарізно ноги, Вперед нахилились, торкнулись підлоги. Раз нахилилися, два — піднялись. У темпі виконуй і не барись!

  1. Самостійна робота.

Учитель. Відпочили? А тепер зосередимо свою увагу і продо­вжимо досліджувати таємниці рідної мови. Попрацюємо самостійно.

Завдання. Списати, позначити корені, з виділеними слова­ми скласти розповідні речення, які вимовляються з особливим почуттям.

1варіант. Вода, водичка, підводник, водянистий.

      2варіант. Водити, водій, проводити, заводити.

  • Словникова робота.

 

1.Визначити за тлумачним словником значення слова водій.

2.Взаємоперевірка.

  • Коментоване письмо «Кращий диктор».

Завдання. Списати вправу, підкреслити споріднені слова, ви­значити корінь.

Попереднє опрацювання.

  1. Прочитайте.
  2. Чи є в тексті слова з коренями, які звучать однаково, але мають різне значення, тобто не є спільнокореневими?
  3. Назвіть їх.

(Слова на березі і берізка не є спорідненими).

Учні доводять це, добираючи усно до цих слів свої групи споріднених.

  • Xвилинка-цікавинка «Знаю сам, поділюся з вами».

Учитель. Як ви думаєте: скільки мов на землі? (Відповіді учнів).

— Наш молодший науковець підготував для нас цікаве по­відомлення.

Послухайте його.

Виступ науковця

Вчені підрахували, що приблизно п'ять тисяч мов існує на землі. Ними розмовляє однакова кількість людей: китайською мовою, наприклад, говорить понад вісімсот мільйонів людей, ро­сійською мовою — двісті сорок мільйонів. Українською мовою розмовляють приблизно сорок п'ять мільйонів чоловік. Наша мова належить до висорозвинених мов світу. Багато зробили для удосконалення нашої мови письменники, вчені, видавці книг, га­зет, журналів; освічені люди усіх часів. Особливе місце належить Т. Г. Шевченку, який обробив, відшліфував і показав світові до­рогоцінне каміння — мову нашого народу.

Висновок. Думаю, тепер ви розумієте, чому ми маємо ста­ранно вчити нашу мову, намагатися зберегти її для наступних поколінь такою ж чистою і красивою.

  • Робота із Тлумачним словником.
  • Саме про неповторність мови прочитаємо в тексті вправи. А щоб краще зрозуміти її зміст, попрацюємо з нашими давніми друзями. Хто це? Дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку.

Незчисленна ми родина,

В нас на всіх одна хатина.

Але в ній і мир, і лад.

І сусід сусіду рад.

Ну, а хто із нас щось значить —

Кожен сам вам розтлумачить. (Тлумачний словник).

  • Робота в групах.

Попрацюємо із словниками і з'ясуємо лексичне значення слів зодчий, творець, будівничий, архітектор.

Запишіть одне зі слів з його значенням.

  • Робота за підручником.

Вправа88, с.44.

(Прочитайте текст вправи.

  1. Поміркуйте, чи є спільнокореневи слова?
  2. Що є спільного в значенні цих слів?
  3. Спишіть .
  • Гра «Впізнай споріднені слова».

Завдання. Плесканням в долоні виділити споріднені слова до слова літак.

Матеріал для гри. Літати, літо, приліт, літечко, літній, пере­літній, по-літньому.

  • Хвилинка відпочинку.

Йшли якось стежкою гусак, гуска і гусенята. А назустріч їм повзла гусениця.

Ви хто такі? — запитала гусениця.

Я — гусак, це — гуска, а то — наші гусенята, — ввічливо відповів гусак.

А ти хто?

А я — ваша тітка,— похвалилася гусениця.

Гуси ображено заґелґотіли.

Як ви думаєте, чому образились гуси?

  1. Підсумок уроку.

1.Які важливі думки ви взяли з сьогоднішнього уроку?

2.Чого навчилися на уроці?

> Гра «Знайдіть зайве».

Сова, совеня, совок, совиний.

 Син, синок, синій, синівський.

Милий, милуватися, мильний, миленький.

Сирість, сирник, сирий, відсиріти.

Бережливий, бережок, бережний, бережливість.

 Лист, листоноша, листопад, листівка.

VІІІ.Домашнє завдання.

Вправа 89, с.44.

Категорія: Мої файли | Додав: ОЛЯ
Переглядів: 74 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Вхід на сайт
Наш герб

Шепетівська ЗОШ №6 © 2017